09
Jun

Преговаряме с 15 компании за полети до България

в. Монитор, Николета Цветкова, 09.06.2014, стр. 14

- Г-н Щерионов, какви нови линии и чартърни полети ще има от тази година?

- По предварителни данни през настоящия летен сезон от летище София се очаква да се осъществят около 110 чартърни полета. Работим за подобряване на чартърната ни програма, защото това се отразява на приходите ни.

Вече са заявени полети към Гърция, Турция и Кувейт. Четири авиокомпании ще превозват български туристи до курортите Анталия, Бодрум, Хераклион и Закинтос. Това е доста сериозна програма. Изпълнението й ще започне юни и ще продължи през целия сезон. Вече имаме открити няколко нови дестинации. Една от тях е до Белград. Освен това компания Wizz air има нова програма за редовни линии, която започва да се реализира. Миналия месец започнаха полетите до Тел Авив и Малмьо. Много държахме на маршрута за Швеция, защото е с изключителен потенциал за пътници. Мястото е близо до Копенхаген и ще може да се покрие част от Скандинавия.

Предвижда се от 13 юни компанията да започне и полети  и до Малта. Те са планирани да се изпълняват два пъти седмично в понеделник и петък.

На 26 юни 2014 г. авиокомпания Vueling започва директни полети до Барселона. А няколко дни по-късно от началото на юли и компания Dalmatian до Загреб. До края на лятото предстои и откриване на директна линия до Катания. По нея ще има полети всяка събота.

Освен новите линии са нас е важно и повишаване на капацитета на летището. Допълнителни полети тази година ще се открият до Лондон, Париж, Милано, Барселона и Ларнака. Очакваме двуцифрен ръст на пътническия трафик. За нас тази година ще е оптимистична в трафика. Надяваме се увеличението да е над 10 на сто, което ще е успех, защото досега не е постигано такова нарастване. В него влиза както нарасналият брой чартъри, така и по-голямата натовареност по редовни линии и новите такива, които се откриват.

- Водят ли се в момента преговори с други авиокомпании за разкриване на нови дестинации?

- Ние сме много активни в тази насока и преговаряме с няколко авиокомпании. По време на европейския авиационен форум, който се проведе наскоро, колегите са водили разговори с 14 -15 компании. Те са потенциални клиенти и от тях има заявен първоначален начален интерес.

Но преговорите са двустранен процес и превозвачите трябва да преценят дали ще имат достатъчно натовареност на полетите. Затова в момента не мога да дам конкретна информация за линии, които биха се осъществили.

- Предвиждате ли ремонти и разширения на терминалите?

- Засега и двата терминала имат достатъчно капацитет за обслужване на пътниците и да посрещаме ръста, който очакваме. Трафикът е разделен 60% на 40% в полза на терминал 2.

Основно се стремим да подобрим инфраструктурата на летището, с което ще се повиши капацитетът и ще се намалят предпоставките за закъснение. Предстои ни строителство на нова антиобледенителна площадка и на нея през зимата ще могат да се обслужват по-бързо и повече самолети. Освен това ще започне и изграждането на нова скоростна пътека за рулиране. Благодарение на двата проекта предвиждаме не само подобряване на инфраструктурата, но и на безопасността на полетите.

Сериозни инвестиции за тази година по терминалите нямаме. От началото на годината завършихме разширението на галерията на терминал 2. С него изпълнихме изискванията за обработка на пътници и товари за трети страни.

Нашето старание е да запълним празните пространства на терминалите. Затова провеждаме непрекъснато търгове и удовлетворяваме изискванията на всички, които  имат интерес да наемат площи. Например смяна на предназначението на даден обект. Прилагаме гъвкава политика за наемите, като се съобразяваме с търсенето и предлагането.

- Кога ще започне реализацията на проектите и какви са сроковете за завършването им?

- И двата проекта са със срок за изпълнение 4 месеца. За антиобледенителната площадка вече имаме издадено разрешително за строеж от Министерството на регионалното развитие. Предстои да се проведе търг за избор на изпълнител. Предвиждаме скоро след това да започне и обществената поръчка за лентата за рулиране.

Бихме искали нещата да се бяха случили по-рано, за да може да обхванем активния летен сезон за строителство. Но такива са процедурите и трябва да ги спазим. Ще се постараем и двата проекта да бъдат завършени преди зимата.

- Има ли интерес към обявените търгове за отдаване под наем и ще има ли нови наематели?

- Проведохме търг за 13 обекта. Процедурата се проточи доста, защото имаше няколко обжалвания. Но очакваме скоро да подпишем договори с 8 наемателя. Търговските обекти, които са отдадени, са разпределени по 4 на всеки терминал.

От тях 6 са кафе-бар и ще предлагат топли тонизиращи напитки, алкохолни и безалкохолни напитки, сандвичи, ядки, сладкарски изделия. Има и един ресторант за бърза закуска и едно бистро.

Разполагаме и с други свободни площи, които искаме да дадем под наем, но засега няма интерес. Например през 2006 г., когато отворихме терминала, имаше магазини за бяла техника, за маркови дрехи и костюми. Трябва да отбележим, че повече търсене има към терените на терминал 2. Там са редовни пътници и при тях начинът на пазаруване е различен.

- От 1 юли влизат в сила новите летищни такси. Как ще се отразят на приходите на летището?

- Летищните такси са вече факт. Постарахме се да са в унисон с развитието на авиокомпаниите. Съобразявайки се и с нашия бюджет успяхме да договорим ставките, които те ще плащат. Съответно таксите за кацане, паркинг, шум и ползване на ръкав останаха непроменени. Отчитайки тяхната позиция, намалихме ставката за „сигурност” с 0,50 евро. Освен това намалихме таксата за пътник на терминал 1 с 50 евроцента. Но я увеличихме на терминал 2. Така за пътника реално няма промяна в таксата.

В преговорите тази година участва и малката авиация до 3 т. И тук има един нов елемент. Намалихме от 24 евро на 10 евро ставката за „сигурност”, а тази за кацане е 7 евро. Те самите имаха такова искане. И се надяваме тези самолети, които генерират допълнително трафик, да се увеличат. Информация за увеличението им ще имаме, след като новите такси влезнат в сила. Това ще стане от 1 юли и ще важат до декември 2015 г.

Промяната на таксите е разчетена така, че да се покрият инвестиционната ни програма и естествено заплатите на служителите.

- Почти в средата на годината сме, какви са данните за първите 6 месеца на 2014?

- Можем да кажем, че за първите три месеца се отчита печалба. Резултатите за периода януари - март сочат, че тя е в размер на 679 хил. лв., с 491 хил. лв. повече от планираната. Предвиждаме и годишната печалба да е повече от първоначалната заложената.

- Има предложение към парламентарната комисия по транспорт за разсрочване на просрочените задължения на авиокомпаниите, как ще го коментирате и как това би се отразило на финансовото състояние на летището?

- Досега официална информация за промяна на закона за гражданското въздухоплаване, с която да се разсрочат таксите, нямам. Това, което мога да кажа, е, че има изменение в наредбата за летищата и аеронавигационното осигуряване, с което може да отсрочват задълженията. Като то е прието от Министерския съвет.

За момента от нас не е искано становище и когато имам официални данни за промяна, тогава ще мога да коментирам. Надяваме се това да не се отрази на бизнес плана на летището и на финансовото състояние.

- През април 2015 г. се планира метрото да стига до летището, очаквате ли то да повлияе на развитието на порта?

- Метрото е нужно на летището, защото нямахме добра и бърза транспортна комуникация с центъра и жп гарата. То ще улесни достъпа на пътниците до аерогарата. И има търсене на такава услуга и тя ще се посрещне много добре.

Очакваме благодарение на подземната железница да има повече посетители в обществената зона и търговските обекти. Освен това разчитаме за увеличаване на посетителите на откритите пространства, които са разположени в южната страна на летището. След като там идват повече хора, ще започнем да ги развиваме като туристическа дестинация.

С пускането на метрото предвиждаме тази открита зона по-често да бъде давана под наем за провеждане на концерти.

Визитка

Роден е на 31.07.1963 г.

Завършва ВНВВУ „Г. Бенковски” гр. Долна Митрополия, със специалност „Инженер по експлоатация и ремонт на летателни апарати”

Работи на летищата Безмер, Крумово и Божурище

От 1996 г. е началник-отдел „Безопасност полети, аварийно-спасителна дейност, безопасност на движение и противопожарна охрана”

От 1999 г. става зам.-директор по безопасност на експлоатацията и аварийно спасителната дейност

От 2008 г. е последователно заместник-директор и директор на дирекция „Летищно осигуряване на полети”

От 26 юни 2013 г. е изпълнителен директор на „Летище София” ЕАД.