17
Авг

Христо Щерионов: Годината се очертава като успешна за летище София

в. Строител, Теодор Николов, Емил Христов

- Г-н Щерионов, каква е 2014 г. за летище София?

- Годината се очертава като успешна по отношение на самолетния и пътническия трафик. През първите шест месеца бяха обслужени повече полети (ръст от 4,3%) и повече пътници (ръст от 9,4%), преобладаващо по международни редовни линии. Увеличи се броят на авиокомпаниите, които летят до София по обявено разписание, бяха открити и нови директни маршрути. По най-популярните дестинации бяха добавени допълнителни ежеседмични честоти. Това е знак за потенциала на българския авиационен пазар. Търговското дружество „Летище София“ ЕАД, което е лицензираният оператор на водещия в страната аеропорт, създава привлекателна бизнес среда, предоставяйки гъвкави инфраструктурни и технологични решения съобразно различията на продукта, предлаган от авиокомпаниите. Размерът на летищните такси както за превозвачите, така и за пътниците остава един от най-ниските в Европа и региона, като с последното решение – в сила от 1 юли 2014 г., този размер ще бъде замразен до края на 2015 г. Това създава условия на сигурност за настоящите и потенциалните бъдещи партньори. Мога да кажа, че не липсва и интерес към летището от страна на нови авиокомпании, но все още конкретните маршрути са в процес на договаряне. Усилията ни са насочени към това да имаме конкурентна маркетинг програма, включваща стимулиращи отстъпки върху летищните такси, съвместни промоционални инициативи с авиокомпаниите и други.

- Очаквате ли да има откриване на нови линии?

- Работим усилено по създаване на възможности за пътуване от и до българската столица, като си партнираме в проучването на пазара и договарянето на нови въздушни връзки както с авиокомпаниите, така и с други летища. Към настоящия момент всички проекти са в работна фаза, но сме уверени, че усилията ни ще се увенчаят с успех и скоро ще можем да обявим и други директни линии както в рамките на Европа, така и до други континенти.

- В какви дейности е насочена работата ви през тази година?

- И през тази година продължаваме да следваме приоритетите в дейността на дружеството, като основен сред тях е постигането на постоянна безопасна експлоатация на съоръженията и висока степен на сигурност при обслужването на пътниците и полетите. Паралелно водим сериозна инвестиционна политика за развитие на летището в различни направления – подобряване на инфраструктурата, повишаване качеството на обслужване, привличане на нови партньори, подкрепяне на национални каузи, като например в момента тази за кандидатурата на София за европейска столица на културата. Като говорим за качеството на обслужване, ще ви дам един съвсем пресен пример – летище София е с традиции в обслужването на пътници в неравностойно положение, но доскоро нямаше специално обособена зона, в която те да изчакват полетите си. От юли вече има две такива зони – в обществения салон „Заминаване” на Терминал 2 и след преминаване на гранична проверка. Това осигури допълнително удобство и подобри още повече обслужването на хората със специални нужди. За нас е удовлетворяващо, че работата на звеното за „Индивидуални пътнически асистенти” получава голямо признание от самите пътници, които смятат, че тя е на по-високо ниво от редица други европейски летища.

- Кои са проблемите, с които най-често се сблъсквате?

- Лоши метеорологични условия – един от проблемите на всяко летище е работата в такава ситуация. Можем да се похвалим, че миналата година повишихме категорията на летище София за инструментално кацане на III В. Това дава възможност на екипажите в затруднена метеорологична обстановка да кацат без проблем и при ниска видимост до 75 м. Така значително намаля броят на самолетите, които се насочваха към запасни летища, а на пътниците и авиокомпаниите се спести неудобството да кацат на аеропорти, които не са крайната им дестинация. Аварийните ситуации и по-точно превантивните действия за предотвратяването им са приоритет в нашата работа. Екипът ни е добре подготвен за реагиране при кризи, но важ­ното е такива да не се случват и да се действа в нормален режим на работа. През април проведохме мащабно учение по аварийно-спасителна дейност с участието и на външни организации, за да проверим каква е готовността за оптимален контрол на обстановката в случай на кризи. Крайната оценка на компетентните власти бе, че е демонстрирана много добра подготовка на екипите за овладяване на критични ситуации.

- Имате ли планове за инфраструктурно развитие на летището?

- От гледна точка на повишаване капацитета на летището като инфраструктура е одобрен проект за разширяване на антиобледенителна площадка „Изток”. Това ще доведе до по-голяма пропускателна способност през зимния сезон – ще намалеят предпоставките за Друг проект, който също е одобрен, е за изграждане на нова скоростна пътека за рулиране, която ще увеличи капацитета на летището и на него ще могат да кацат повече самолети. Ще се съкрати и престоят на полосата, което ще оптимизира времето за рулиране на излитащите въздухоплавателни средства.

- Какъв е трафикът на двата терминала?

- Трафикът и на двата терминала отбелязва стабилна тенденция на нарас­тване, като през настоящата година по-ускорено ще се запълва Терминал 1, който разполага и с повече свободен капацитет. През първото полугодие на 2014 г. през него са минали около 575 хил. пасажери, а през Терминал 2 – над 1263 хил. – съответно 31% и 69% от общия пътникопоток.