20
Май

Летище София намалява таксите за бизнес полет

в. Стандарт, „Позиция”, Белчо Цанев, 20.05.2014, стр. 18

Има ли промяна в размера на таксите, които ще плащат авиокомпаниите на "Летище София" от 1 юли тази година? Каква е политиката на столичния аеропорт за привличането на нови авиокомпании? Как стимулира авиопревозвачите, които обслужва отдавна, да откриват нови международни линии и да увеличават честотата на полетите си по вече съществуващите дестинации? С тези и други актуални въпроси се обърнахме към Христо Щерионов, изпълнителен директор на "Летище София" ЕАД от 26 юни 2013 г. Щерионов е инженер по експлоатация и ремонт на летателни апарати. Завършил е висшето си образование във ВНВВУ "Г. Бенковски", Долна Митрополия. На "Летище София" работи и заема различни ръководни длъжности от 1992 г. насам.

- Г-н Щерионов, вече сте подписали решението за определяне размера на таксите, които ще плащат авиокомпаниите на "Летище София" ЕАД от 1 юли тази година. Какви са промените?

- На основание на Закона за гражданското въздухоплаване и на методиката за определяне на таксите, които се събират от летищния оператор на аеропорта с най-голям брой пътници, на 28 април подписах решението. Това стана след консултации с авиокомпаниите, които проведохме на два етапа.

Може би най-важната промяна е, че увеличихме договорения срок на таксите от 12 на 18 месеца, т.е. те ще важат до 31 декември 2015 г. Целта ни е да дадем на авиокомпаниите по-голяма прогнозируемост на разходите и следователно - по-голяма стабилност. Втората най-важна новина е, че "Летище София" запазва размера на досегашните такси "кацане", "паркинг", "шум" и "ползване на пътнически ръкав". Като, съобразявайки се с икономическата обстановка, взехме решение да намалим таксите, които пътниците заплащат при закупуване на билетите. Така от 1 юли намаляваме таксата за заминаващ пътник по международни линии от Терминал 1 от 6.00 на 5.50 евро.

- Защо само от Терминал 1?

- Защото според Директива 2009/12/ЕО, закона и методиката летищните такси трябва да бъдат разходоориентирани, т.е размерът им трябва да бъде съобразен с направените разходи. А броят на обслужените от Терминал 1 пътници непрекъснато нараства. Ето, например втората по обема на превозите от летище София авиокомпания - "Уиз еър", вече базира тук свой четвърти самолет, който обслужва пътници именно от Терминал 1. Тези дни тя откри две нови международни линии - до Тел Авив и Малмьо, пътниците по които излитат от Терминал 1, като скоро предстои да открие и трета - до Малта. Освен нея други две авиокомпании също откриват нови дестинации от стария терминал. Казано на езика на икономиката, разходите на Терминал 1 се запазват приблизително постоянни, но те вече ще се разпределят на повече клиенти, което води и до намаляване на таксата за излитащ пътник.

За сметка на това обаче се налага да увеличим с 50 евроцента таксата за излитащ от Терминал 2 пътник - от 11.00 на 11.50 евро, тъй като според разчетите разходите ни там са по-големи.

- А таксата по вътрешни линии?

- Тя остава 4.40 евро за двата терминала. По време на преговорите с авиокомпаниите представители на бизнес авиацията поставиха въпроса за намаляване на таксите, които плащат. Ние, разбира се, не можехме да не се съобразим с това тяхно мнение, поради което решихме да въведем нова категория за въздухоплавателни средства с тегло до 3 тона. Тя бе съобразена именно с типа на самолетите, които те използват, като определихме за нея специална такса за кацане от 7 евро на тон. Пак с цел да стимулираме бизнес авиацията, допълнително намалихме и такса "Сигурност" за малки въздухоплавателни средства, като отново въведохме нова категория - за самолети с излетно тегло до 6 тона, таксата за които ще е 10 евро за полет. За останалите самолети такса "Сигурност" си остава 24 евро. Надяваме се с въвеждането на тези две нови категории да привлечем по-голям бизнес трафик на летището.

- Но така ще загубите приходи, нали?

- Ще загубим, но с надеждата да бъдат компенсирани от привличането на по-голям трафик. Като добър партньор ние не можем да не се съобразим с проблемите на авиокомпаниите, които наистина изпитват сериозни затруднения.

В тази връзка за всички авиокомпании, които откриват допълнителни маршрути и допринасят за развитие на пътническия трафик, ние предлагаме специална стимулираща програма с отстъпки. Програма, която въведохме миналата година само за въздухоплавателните средства, а сега я разширяваме и за броя на заминаващите пътници.

Така авиокомпаниите ще получават бонуси според по-големия брой пътници, които превозват, което ще ги стимулира да откриват нови линии и да увеличават честота на полетите от летище София. Така в зависимост от броя заминали пътници по международни линии за 12 последователни месеца от 1 юли предлагаме следните намаления от таксата за заминаващ пътник:

над 100 до 200 хил. пътници - 0.50 евро

над 200 до 300 хил. пътници - 0.75 евро

над 300 до 400 хил. пътници - 1.00 евро

над 400 до 500 хил. пътници - 1.20 евро

над 500 хил. пътници - 1.35 евро.

- От тези сериозни намаления ще печелят само авиокомпаниите с най-много пътници обаче?

- Да, в групата над 500 000 пътници попадат най-големите авиопревозвачи на летище София - "България ер" и "Уиз еър", като очакваме към нея да се включи и "Луфтханза". Нашата цел е да предложим балансиран подход към всички превозвачи, които стимулират трафика. Именно затова увеличаваме бонуса с една средна стъпка, която да стимулира авиокомпаниите да увеличават честотите на полетите и да откриват нови линии. Много се надяваме с тази бонусна програма да привлечем и нови авиокомпании.

- Имаше проявен интерес от такава сериозна авиокомпания като "Виетнам еърлайнс"?

- Да, по време на посещението на нашата правителствена делегация във Виетнам ние предадохме един анализ за пътникопотока и възможностите, които предоставя летище София, на ръководството на "Виетнам еърлайнс". Това наистина е много сериозен клиент, който, надяваме се, ще прояви интерес към нас.

- Някои авиокомпании не протестират ли срещу тези бонуси с мотива, че няма как да увеличат трафика си, който традиционно е постоянен?

- Срокът за обжалване на решението изтече, така че нямаме подадена нито една жалба.

- Спомням си, че по време на обсъжданията на новите такси през февруари от една от големите чуждестранни авиокомпании ми се обадиха с недоволство от диференцираните такси на Терминал 1 и Терминал 2 на летище София.

- Диференцираните такси са нормална практика на всички летища в Европа и по света. Както вече казах, таксите зависят от направените разходи и броя на самолетодвиженията и пътниците.

- Какъв е трафикът на двата терминала?

- Трафикът на Терминал 1 и Терминал 2 се разпределя в съотношение 40/60. Знаете, че миналата година беше рекордна за нас - с обслужени 3 504 326 пътници, като тогава трафикът на Терминал 1 за първи път надхвърли 1 млн. пътници, откакто беше пуснат в експлоатация новият Терминал 2. Съобразно капацитета си Терминал 1 е много по-натоварен от Терминал 2, като тази тенденция ще се увеличава след откриването на новите линии до Тел Авив, Малмьо, Загреб, Малта и Барселона. Надяваме се с тях трафикът на Терминал 1 тази година да достигне дори 1.5 млн. пътници.

- Голямо стълпотворение за този стар терминал?

- Знаете, че преди откриването на новия той е обслужвал и повече пътници. Но именно за да посрещнем този нарастващ трафик, ние вече усилено работим за подобряване на организацията на работа между отделните структури на Терминал 1.

Освен това Терминал 1 ще става все по-привлекателен. Именно чрез вас и в. "Стандарт" искам за първи път да анонсирам пред обществото една инициатива на "Летище София", Асоциацията на българските авиокомпании, РВД, Съюза на ветераните от гражданската авиация и Асоциацията на собствениците на въздухоплавателни средства и пилотите за създаването на Клуб на авиацията с музейна експозиция към него именно на Терминал 1.

- Че къде има място там за клуб, и то с музей?

- Мястото вече е съгласувано - в помещенията на бившите "Пристигащи" на Терминал 1. Вече имаме дори и заявки от ветераните за предоставяне на експонати за музейна експозиция. В клуба, освен експозиционната част, която ще представя с модели и снимки историята на гражданската ни авиация, ще има и малка конферентна зала, както и кафене, в което ветераните да общуват спокойно. Това е тяхна отдавнашна мечта и аз се радвам, че най-после тя ще може да се осъществи. За целта беше създаден инициативен комитет, сформира се и работна група, чието първо заседание беше вчера, 19 май. Българската гражданска авиация има славна история, която ще се опитаме да съхраним и покажем именно тук.