Христо Щерионов, изпълнителен директор на летище София
06
Окт

Инвестираме, за да не закъсняват самолетите през зимата

в. Труд, Христо Николов, 06.10.2014, стр. 11

- Г-н Щерионов, каква беше досега 2014 г. за летище  София? Какви са финансовите ви резултати?

- Досега годината беше успешна. Но нека да обясня, че летището има три вида дейности. На първо място, то е летищен оператор и изпълнява т.нар. държавна функция по събиране на летищни такси . На второ място, то е търговец, който продава алкохол, парфюмерия и други стоки. На трето място, е и оператор по наземно обслужване на самолети и пътници.

Като летищен оператор през първата половина на годината имаме 42 млн. лв. приходи, което е 35% ръст в сравнение със същия период на миналата година. Прогнозата ми за деветмесечието е този резултат да се увеличи още.

- Откъде се получава ръстът на приходите?

- От въвеждането на нови такси  - такса „Сигурност" и такса „Шум", както и от увеличения трафик. 9,4% е увеличението на броя на пътниците, а с 4,7% се е увеличил броят на самолетите в сравнение с година назад.

Приходите ни като търговско дружество се запазват почти на нивото на миналата година, с 1,4% увеличение. Като наземно обслужване обаче все още не можем да достигнем нивата от 2013-а заради това, че най-големият превозвач  премина към друга фирма. Стараем се да компенсираме това с обслужването на „Уиз Ер", която разширява дейността си в България.

Очакваме приходите и печалбата от всички дейности да компенсират излизането на най-големия превозвач  и да постигнем ръст от около 15%. Така че ще имаме възможност да изпълним нашата инвестиционна програма.

- Този най-голям превозвач , който вече не обслужвате, „България Ер " ли е?

- Да. От октомври миналата година той премина към нашия конкурент „Суиспорт".

- Очаквате ли скоро пътниците на летище  София да достигнат 4 милиона годишно?

- Не. В момента те са 3,5 милиона. Тази година очакваме ръст от 4%, така че скоро не виждам как ще станат 4 милиона.

- А как върви привличането на самолети на нови авиокомпании  и разкриването на нови линии?

- С много сериозен темп се развива нискотарифната „Уиз Ер", която вече има четвърти самолет  в България и предлага полети до Копенхаген и Малмьо. „Ер Сърбия" вече лети всеки ден до Белград, а италианската „Мистрал" откри наскоро сезонна линия до Катания. Големите авиокомпании  „България Ер ", „Луфтханза", Турските авиолинии, ЛОТ увеличиха честотите си по обслужваните от тях линии, а от 1 октомври всеки ден има полет на Катарските авиолинии по маршрут София - Букурещ - Доха.

Т.е. имаме сериозна програма, която ще увеличи още повече капацитета на летището и ще подобри приходите ни. Да подчертая, че на практика това увеличение на полетите се дължи и на нашата гъвкавост при договаряне на таксите. Например за периода от 1 юли 2014 до края на 2015 година предлагаме редица отстъпки, за да стимулираме авиокомпаниите да откриват нови редовни линии.

- Преди около 2 години летището в Балчик стана част от столичното. Какво стана с идеята то също да се развие като международно летище ?

- До този момент тази идея не е развита. Просто не ни беше предложено допълнителното финансиране от държавата, което беше необходимо. Така че в момента Балчик съществува като летателна площадка за самолети до 5700 килограма. Поддържаме го в пълна експлоатационна готовност. Общо взето към него има интерес от страна на чартърни компании, но няма сериозен инвеститорски интерес към поемането на самото летище . Така че ние го поддържаме.

- Това тежи ли ви финансово?

- Мога да кажа само, че летище  Балчик е в състава на летище  София и му отделяме от нашите финансови средства.

- Какво е мнението ви за идеята за концесиониране на летище  „София"?

- Преди време беше подготвен концесионен анализ, но миналата година транспортното министерство  спря процедурата, защото първо трябва да се изясни статутът на земите под летището. Всеки инвеститор първо би попитал за това. А при нас за част от земите има спорове между министерствата на отбраната и на транспорта, така че първо трябва да изчистим този проблем.

- Могат ли вече да кацат самолети на летище  София при пълна мъгла?

- От 14 ноември 2013 г. летището въведе такава категория за кацане, при която минималната видимост е 75 метра. За да направим това. първо приготвихме анализ на летателните средства, за които е възможно да кацат при такава или при още по-ниска видимост, а също и на трафика. Такъв анализ си направи и РВД  и бе решено, че тази категория ни удовлетворява напълно. На този етап няма да правим допълнителни инвестиции в оборудване и обучения, за да приемаме самолети при пълна липса на видимост.

- Последната зима например колко пъти се е налагало самолети да кацат в Пловдив или другаде заради мъгла в София?

- Имаше само единични случаи на пренасочване към Пловдив, и то поради обстоятелството, че съответният самолет  не е оборудван за условия на ниска видимост. Всички останали кацаха при мъгла с до 75 метра видимост.

- Кои инвестиции в летище  София не търпят отлагане?

- В краткосрочен план имаме инвестиционна програма, която трябва да развием. Първо трябва да направим разширение на антиобледенителната площадка за самолетите. Сегашният й капацитет не е достатъчен и през зимата, при лоши атмосферни условия, самолетите закъсняват.

Другият проект е да подобрим скоростната пътека за рулиране, което ще намали времето за рулиране на самолетите и разходите на гориво.

Освен това, за да увеличим комфорта за пътниците, ще преустроим галерията под терминал 2. На това място в момента е паркирана обслужваща техника, ще преустроим помещението в търговски площи. В момента тази галерия не се вижда от пътниците, тъй като е откъм перона.

- Какви суми трябват за тези три проекта?

- Обледенителната площадка ще ни струва 5,5 млн. лв. Около 7,5 млн. лв. е новата скоростна пътека за рулиране. Само за третия проект не знам сумата, тъй като все още я изчисляваме. Но ние по принцип не ползваме външно финансиране и ще вложим само собствени средства в тези проекти.

- Има ли изгледи скоро да престанат оплакванията от изгубени багажи и от хигиената на летището?

- Във връзка с излизането на „България Ер " от нашето обслужване 12-15 души персонал, който почистваше техните самолети, прехвърлихме към персонала, който обслужва пътническите терминали. Увеличихме и санитарните материали, така че ще повишим чистотата в терминалите.

Колкото до багажите, ние зависим и от операторите, тъй като службата Lost and Found е част от наземното обслужване, а има още двама оператори освен нас. За нас гарантирам, че постоянно влагаме пари в оборудване и хора, за да намалим загубването на багажи. Но това е все пак комплексна дейност. Понякога самият самолет  е претъпкан с пътници и операторът не качва всички багажи.